Bij John Irving zijn er zekerheden:
worstelaars, travestieten en afwezige vaders bevolken steevast zijn
romans en dat is in “In een mens” niet anders. Maar daar waar
deze travestieten en worstelaars in zijn andere boeken eerder
figuranten zijn, krijgen ze in dit boek een bijzonder prominente
rol. “In een Mens” is een erg geëngageerd boek en een
hartstochtelijk pleidooi voor verdraagzaamheid voor hen die op
seksueel vlak “anders” zijn: holebi’s, transgenders en voor hen
bij wie het niet geheel duidelijk is (questionables).
In het eerste deel vertelt de ik-figuur
William hoe zijn uit-de-kast-komen gepaard gaat met zowel zelfhaat
als experimenteerdrift. William is heel erg duidelijk bi: hij valt
zowel op mannen als op vrouwen en zal zijn leven lang door beiden
gewantrouwd worden omwille van zijn dubbele geaardheid. Een heel
scala onvergetelijke personages passeert de revue: Miss Frost, de
transseksuele bibliothecaresse bij wie William zijn eerste
homoseksuele ervaringen op doet; Williams
jeugdvriend-met-een-spraakgebrek Tom Atkins met wie hij volop zijn
geaardheid verkent maar die later toch een vrouw zal huwen; of zijn
opa Harry, een verdoken homo die in het lokale theatergezelschap
steevast de vrouwenrollen speelt; de worstelaar Kittredge, een
onvervalste macho die Williams boezemvriendin Elaine zwanger maakt
maar die zich later toch tot vrouw zal laten ombouwen; of het
tragische personage van Williams moeder, die de geaardheid van haar
eigen zoon niet kan en aanvaarden. Naarmate het verhaal vordert komen
we te weten waar die afkeer vandaan komt. Williams vader bleek immers
ook bi te zijn en liet zijn moeder na de geboorte van William in de
steek om met een man te trouwen en te emigreren naar het op vlak van
homorechten tolerantere Europa.
In het tweede deel van het boek blikt
de inmiddels bejaarde William terug op zijn verdere leven. Hij is dan
al een gevierd schrijver. Dat tweede deel is voor Irvings doen
opvallend ernstig, tragisch zelfs want bijna alle personages uit zijn
jeugd sterven aan aids. Zelf blijft hij -ondanks zijn vele minnaars,
mannen én vrouwen- gespaard omdat een van eerste liefdes hem heeft
leren vrijen met condoom. Zonder meer aangrijpend is het wanneer
William samen met Elaine de inmiddels gehuwde Tom Atkins op zijn
sterfbed gaan bezoeken. Veel detail omtrent de doodsstrijd van de
uitgeteerde Atkins wordt de lezer niet bespaard. Het zijn beeldende
en iconische scenes die refereren aan die uit de film “Philadelphia”
en zelfs aan de foto's van de stervende aids-patiënt David Kirby die
later door Toscani voor Benetton werden gebruikt,
Irving is het met name om dit aspect
van zijn roman te doen. Er spreekt uit dit tweede deel een voor zijn
doen ongeziene kwaadheid uit over hoe de Amerikaanse maatschappij en
overheid tegen de aids-epidemie aankeken: alsof de holebi’s het
zelf hebben gezocht, of verdiend hebben om zo’n verschrikkelijke
dood te sterven. Alleen al in New York stierven in de jaren '80 meer
mensen aan aids dan er Amerikanen sneuvelden in de hele
Vietnamoorlog. Van de 8 jaar dat Reagan in die periode president was
heeft hij het woord aids de eerste 7 jaar niet uitgesproken… Dat
doodzwijgen rekent Irving de beleidsmakers duidelijk zwaar aan. Het
maakt van zijn boek een krachtig en prachtig pleidooi voor
verdraagzaamheid en tolerantie. Of in de woorden van Miss Frost, die
William op het einde van het boek tegen een homohater herhaalt:
“Lieve jongen, plak geen etiket op mij – stop me niet in
een hokje als je me nog niet eens kent!”.
John Irving – In een mens, De Bezige
Bij, 2013
Dag Jan! Tot nu toe las ik Garp en Owen Meany, en daarna nog een tegenvaller (ben vergeten welke het was, kan het Weduwe voor één jaar zijn?). Dit lijkt me een beklijvend boek om nog eens voor Irving te kiezen, dus ik zet het op mijn lijstje!
BeantwoordenVerwijderen